onsdag den 6. marts 2013

Markedsføringsstrategi


SWOT-analyse:

Vi har udarbejdet en SWOT-analyse som skulle hjælpe os med, at få et overblik over KEEMA – hvad er der stærke og svage sider og hvad er deres muligheder og trusler?

SWOT-analysen gav os et overblik over hvordan vi bedst muligt kunne markedsføre KEEMA og hvilke problemer bandet kunne støde på senere hen.

S = Strenght/Styrke
W = Weakness/Svaghed
-       Openminded
-       Passioneret
-       Upcoming Album/Meget materiale
-       Kommunikation


-       Identitetsproblemer
-       Forpligtelser (Familie)
-       Andre arbejdsopgaver/ Andre bands
O = Opportunity/Muligheder
T = Threats/Trusler
-       Udenlandske
-       Flere albums
-       Pladekontrakt



-       Hård konkurrence
-       Familie

PLC (Produkt Livs Cyklus):

Vi udarbejdede også en PLC-kurve med fokus på KEEMA, vi satte ad x-aksen (vandret) havde vi tid og ved y-aksen (lodret) havde vi kategoriseret omdømme.

Herefter placerede vi KEEMA i kurven og vi kom frem til, at KEEMA pt. ligger i intro-fasen i kurven – og derefter placerede vi dem hvor vi tror, at KEEMA vil ligge om 1-2 år. Her har vi placeret dem i vækst fasen, da vi mener, at de stadig ikke er så kendte endnu, at de har et stabilt salg af musik m.m.


Bandstrategi:
Vi har udarbejdet en strategi for bandet fremadrettet, strategien går ud på følgende:

- Gigs/Jobs - flere live optræderne i DK & udland
- Ansætte en manager/booker - til at promovere bandet.
- Større aktivitet i/på sociale medier
- Musik i højsæde – Kim skal fokusere 100% på musik
- Øget promotion via danske & udenlandske radioer
- Definere USP – hvad gør KEEMA unikt?

4 P’er:

Produkt = Musik & Merchandise
 
Price = Markedsreguleret & Billigt (Live spil = i starten til at promovere dem selv)

Place = Internettet & barer, samt andre steder hvor der normalt spilles live musik

Promotion = Radio (DK & udenland), Internet & Live spil

Efter udarbejdelsen af de 4 P’er snakkede vi indbyrdes om hvilket punkt som havde størst betydning for KEEMA og hvad fokus skulle ligge på – og her fandt vi frem til, at fokus skulle ligge på Promotion og Produkt – da disse punkter har størst betydning for, at KEEMA bliver kendte og får succes.


Promote strategi:
Da vores hovedfokus lå på promotion udarbejde vi en promotion strategi som skulle give os et overblik og forhåbentlig også hjælpe KEEMA fremadrettet til, at finde ud af hvor deres promotion skal fokuseres på:


- Sociale medier – Konkurrencer til fans



- Sociale medier – spørgsmål omkring produkter (Eks. hvilket nummer på den nye pladen synes fansene bedst om)




- Live spil – spil til alt (Eks. giver en bar 1-2 øl så spiller KEEMA i 30-60 min.

- Sociale medier – brug sociale medier såsom YouTube, Twitter & Facebook til at promovere for nye udgivelser af sange

- Lokalaviser & magasiner – udnyt gratisaviser og lokalblade til promotion (Metro Express, Chili, Gaffa o. lign.)

- Flere arrangementer – spil til velgørenhed eller lign.


Markedsføringsstrategi:

Målsætningen for strategien er, at der skal være en stor grad af kendskab til KEEMA, både i Danmark, men primært med fokus på udlandet - dette skal gøres ved at:

KEEMA skal fokusere 100 % på musikken og ikke tage sig af markedsføring, booking o. lign. - det skal de hyre en promotor/booker til.

I starten skal KEEMA eksponerer deres produkter massivt via de sociale medier. KEEMA skal 24/7 have kontakt med fans  - og der skal fokuseres på, at deres musik og planlagte shows skal promoveres via Twitter og Facebook.

I starten skal de også tage alle jobs, uanset lønnen - hvis de bliver tilbudt 2 øl for, at spille på en bar i 30-60 min. SÅ TAG DET! - det handler om, at de skal promovere deres musik.

KEEMA's indentitets problem (genre) skal også løses - deres genre skal lægges om og i stedet for verdens tungeste pop, skal deres genre være MELODISK HEAVY.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar